Když máš 2 dny volna, auto a jsi v Řecku na Kosu

28. 11. 2015 20:00:32
Omlouvám se, jsem lajdák a dlouho jsem nenapsala své postřehy z Řecka... Jsou to už 2 měsíce, co jsem se vrátila zpátky domů... Nejdřív to byly přivítačky, pak to byla dovolená, pak hledání práce, bydlení a prostě furt něco.

Byl začátek srpna, na Kosu vedro k padnutí, sezóna v plném proudu, jeden výlet za druhým a také pár milých návštěv. Jedna z nejmilejších byla kamarádka Nikča s tatínkem, co se přijeli rekreovat na můj milovaný ostrov Kos. A jak už to tak bývá, vždycky se snažíte svým přátelům ukázat to nejhezčí. Nejhezčí místa, památky, pláže, restaurace a výhledy do okolí. Půjčila jsem si tedy na to všechno auto v nedaleké půjčovně v Lambi. Dostala jsem své bílé žihadlo Atoska a mohli jsme vyrazit, nebo spíš já jsem mohla vyrazit. Nikča bydlela o pár kilometrů dál než já. Takže jsem se přesouvala z města Kos do městečka Kardamena, asi půl hodinky autem.


Vždycky jsem byla vůči půjčování si čehokoliv skeptická, ale s půjčovnou jsme uzavřeli smlouvu, která zahrnovala také pojistku na blbost a v případě nehody způsobené mnou jsem byla krytá. S pocitem, že mi patří celý Kos jsem dupla na plyn a uháněla. V rytmech řeckých hitů, s vítrem ve vlasech (nesnáším klimu v autě, takže s otevřeným okýnkem) se ženu po hlavní cestě... Jeden kruháč, druhý kruháč a jsem v Kardameně. Když jedete po hlavní cestě, moc toho nevidíte... Kolem jsou hory, pole a pár domů, obchodů a takové ty řecké nedostatky jako například rozestavěné domy a nebo lampy, kde vlastně ty lampy ani nejsou (rozuměj tyče podél cest). Vyzvednu Nikču s tatínkem a hurá pryč z Kardameny. Kardamena, když už jsem u ní, je jedno z nejvýznamnějších letovisek. Oblíbená obzvlášť u Angličanů, říká se jí také "anglická vesnice", má nádherný přístav, kostel a to je asi všechno. Nijak zvlášť mě tohle místo neokouzlilo. S posádkou už si to míříme cestou do hor. Vedlejší cesty mám radši, jsou z nich krásné výhledy a není na nich takový provoz jako na té hlavní. Ovšem nesmíte potkat autobus a že vedlejšími cestami jezdí! :-) taková vedlejší cesta vás z Kardameny dovede třeba do Starého Pyli, nebo do vesničky Zii a ze Zii potom dál na Asklepion. Taková vedlejší cesta vede buď lesem a nebo přes hory. Naskytne se Vám pohled do jiných částí ostrova, dostanete se třeba na skládku, kde se třídí odpad (ano, ten odpad se někam dát musí, šup s ním do hor :-)) a nebo ze Zii na Asklepion projedete cikánskou osadou. Příbytek a "bar" mají udělaný ze starých vraků aut a autobusu, zvesela si hraje hudba a žijí si tak "na pohodu". Na vedlejších cestách taky dost často potkáte populární buggy a čtyřkolky. Takže doporučuji jet opatrně a předvídat. A teď už zpátky k naší cestě.
Míříme zpět do Kosu, nebo spíš před Kos. Zastavíme se u pevnosti v Antimachii, kde už toho moc nezůstalo a vládnou tam tak maximálně ještěrky :-) a jede se dál.

Dalším cílem je vesnička Platani a hned za ní ta nejvýznamnější památka - Asklepion. Nejstarší nemocnice z dob dávných antických... Kdo nebyl v Asklepiu, jakoby ani nebyl na Kosu. Je to také zastávkou jednoho z našich výletů (okruh ostrovem) a patří mezi TOP místa, kam každého pošlu a vím, že mi nevynadá... :-) Lidem tam vyprávím o Hippokratovi, o medicíně, o tom, jak lidé dříve dávali na bohy a nosili jim oběti jen proto, aby se uzdravili. Jak se léčba měnila, průlom v myšlení a vnímání nemocí... Mí společníci si tohle i mnohem více museli také vyslechnout. Vyšplhali jsme se až na vrchní terasu, odkud se nám naskytl nádherný výhled. Ten výhled se mi vryl do paměti... Turecké pobřeží a ostrov Pserimos... Pokračujeme dál a to rovnou do Lambi na gyros do baru Smugglers, který vlastní Mike, příjemný a vždy milý Mike. K Mikovi také patří Monika, která bydlí jinak v Polsku, ale na Kos už jezdí hrozně dlouho a je víc v Řecku než v Polsku :-). Slibuju, že se zastavím na páteční karaoke a my pokračujeme dál. Nevolím hlavní cestu, ale jedem podél moře do Tigaki.


Tigaki, další místo, které je mezi turisty oblíbené. Je to malá vesnička, kolem které je spousta pláží... Já nejsem typ, co by miloval pláže typu lehátko vedle lehátka. Ale mají obrovskou výhodu, jsou čisté, pivo si dojde až k vám a pozvolný vstup do moře. V Tigaki naleznete krom pláží, restaurací a obchůdků také lázně Hamam. Kdo byl v Turecku, určitě ví o co zde běží. Já je za celé léto navštívila dvakrát a bylo to super. Nejdříve jdete do sauny, tam se vyhřejete (divné mít v Řecku v létě saunu), pak se osprchujete ledovou vodou a přesunete se do místnosti, kde vás čeká masérka. Nejdřív vás střídavě polívá studenou a teplou vodou, nebo i zároveň a pak si lehnete na takový mramorový "stůl" (?) a začne peeling celého těla, následuje bombastická pěnová masáž celého těla a nakonec také omývání vodou, kdy po vás tu vodu tak mrskne, až se leknete. Tohle je základní balíček, pak si samozřejmě můžete zaplatit více. Já si třeba přidala Hippokratovu olejovou masáž a byla perfektní. Na závěr se zabalíte do ručníku a lehnete si do zahrady a nic neděláte a odejdete až se vám bude chtít. Ale Tigaki nebylo tím hlavním cílem, kousek za ním je tzv. Solné jezero. No už to ani moc jezero není, protože v srpnu už bylo docela vyschlé, ale když zapadá slunce, lidé se sem dost často jezdí projíždět na koních. Hned vedle jezera je pláž, ale POZOR! Chodí tam nudisté. Projížďku na koni jsem absolvovala až o pár týdnů později. Určitě doporučuji, je to zážitek, na který nezapomenete. Jen pak vás další den všechno bolí :-).
Pokračujeme přes vesnici Marmari zpět přes kruhové objezdy. Jeden, druhý a odbočka na Kefalos. Projedeme kolem letiště a hned za letištěm doprava a tam je jedno z nejkrásnějších míst na ostrově, les Plaka. My máme v lese srnky, jeleny a veverky. V Place jsou želvy, pávi a kočky. A taky stoly s posezením a obrovské rošty pro ty, co by si chtěli něco dobrého upéct. Chvilku se zdržíme a pokračujeme dál na poloostrov Kefalos.


Kefalos... Nejvzdálenější část ostrova, moje nejmilovanější část ostrova. Kdyby někdo chtěl doporučit místo na dovolenou na Kosu, neváhám a řeknu Kefalos. Proč? Je tam božský klid, je tam nádherné moře, pláže a je tam zelenofialovo. Podél cest vidíte spoustu divokého tymiánu, ze kterého vzniká nejtypičtější místní produkt - tymiánový med. Zajíždím k nejvychvalovanější pláži v tištěných průvodcích - Paradise beach. Že by to byl paradise, to se říci nedá. Nicméně pořídíme fotky, dáme si pivko (hurá povolenému alkoholu za volantem :-)) a jedeme dál do Kamari... Je na čase se okoupat... Okoupem se, nastartuju Atoska a směr velký kopec a vesnička Kefalos. Atos mě překvapil, že kopec bez keců vyjel a před námi se ocitá zase trošku jiný svět. Projedeme Kefalos skrz na skrz, troufnu si jet i po nezpevněné cestě (hlavně opatrně, tam se vám nesmí nic stát, jinak byste v případě nehody platili veškeré náklady, nevztahuje se na tohle pojištění) ke Kata beach (doporučuju) a návštěvu zakončíme v Limnionas, kde je luxusní restaurace a kde si pochutnáme na výborných mořských plodech. Na rychlo vlítneme do moře, není tam ani moc lidí a jedeme dál. Den utekl hrozně rychle, že už je večer. No nic, ideální čas na koupání. Na koupání v termálních pramenech.


Sedáme do auta a jedeme až za město Kos. Autem z Kefalu je to hodinka. Pro mě je to taky premiéra... Přijíždíme za tmy. Zaparkuju na parkovišti nad prameny a dolů musíme pěšky, ale není to daleko a stojí to za to... Jen doporučuju si vzít s sebou nějaké světýlko nebo mobil. Jak dojdeme, uleháme do vytvořeného korýtka a necháváme se unášet termálními prameny. Obdivuju ty, co tohle absolvují ve dne, protože i večer se člověk zapotí... V dobré náladě a smrdlaví od síry se vracíme do Kardameny. Tímto den pro nás končí a já se musím připravit na další den s mými klienty, pracovními klienty. Pár se mi jich nahlásilo do Turecka, takže jedu do Bodrumu. Ale to nevadí, aspoň si všichni odpočineme, vstřebáme zážitky a připravíme se na další.


Po Bodrumu mě čekal ještě další výlet, pak letiště a potom konečně další volnější den. Tentokrát se se mnou na výlet vydá jen Nikča. Jedeme rovnou do Zii. Zia, taková malá vesnička v horách, dostanete se na nejvyšší vrchol Kosu Dikeos. Jsem ostuda a za celou sezónu jsem se tam nevyškrábala. Nejpřijatelnější čas výšlapu je totiž noc a nebo brzo ráno a já prostě radši spím :-). Spousta lidí jezdí do Zii kvůli západu slunce a nebo řeckým večerům. Je to krása, atmosféra je nepopsatelná, ale my jedeme do Zii na snídani... Taverna Olympia patří mezi ty nejkrásnější. Poprvé jsem v Zii takhle ráno, kolem nás se všechno probouzí a turisté asi čekají, až začne zapadat slunce, takže nikde nikdo. Po snídani jedeme do Tigaki na pláž... Koupeme se, dáme si pivko a koukáme na protější ostrov Pserimos. Pak nastane chvilka, kdy dostáváme hlad, je na čase změnit pláž. Míříme do Lambi (tam kde pobývám, vesnice hned u Kosu a taky kde je Mike a půjčovna aut) na pláž, která se jmenuje Mylos. Najdete tam větrný mlýn, který celé pláži dominuje a taky spoustu Čechů :-). Dáme si club sandwich a posedáváme.


Nakonec se vydáváme do města Kos, kde si procházíme centrum a užíváme skoro posledního setkání tady na Kosu. Kupuju pár dárků domů, co mi Nikča doručí a opět směr Kardamena... Náš road trip je u konce, ujeto cca 500 km, auto i posádka v pořádku, spousta fotek a vzpomínek...


Pro ty z vás, co se bojí si něco půjčovat: nebojte se, jen si hlídejte pojištění a částku za spoluúčast při nehodě. V Řecku nejsou řidiči agresivní, občas "zapomínají" na pravidla, hlavně co se týče rychlosti a parkování (tady se totiž parkuje všude). Cesty relativně v dobrém stavu, značené. Pokud jedete vedlejšíma cestama, jsou úzké a děravé, ale nic, co by auto nezvládlo. Doporučuju i Atose, nebyl s ním jediný problém. Pro ženskou nejlepší, maličký, zaparkuje všude a dobře se mi řídil.


Cena auta: od 30 EUR/den - malý Atos - půjčovna v Lambi za hotelem Apollon, směr město Kos po pravé straně, hned za půjčovnou MotoHarley (nebo tak nějak)


Cena benzínu: cca 1,6 EUR/litr


Povolená rychlost: 80 km/h (ale jsme v Řecku)


Pozor na kruhové objezdy, přednost v jízdě dává ten, co je v kruhovém objezdu (ovšem už se tak nějak počítá s tím, že cizinci neví :-D).


Doporučená doba půjčení: základ se dá stihnout za den, ideální je mít auto alespoň na 2-3 dny, nemusíte spěchat a zároveň stihnete vše krásné.


Tak doufám, že jste si početli a mé info vás třeba může inspirovat na příští dovolenou. Kos je nádherný ostrov a každý si tam najde svoje. Ať už jedete s cestovkou a nebo bez ní, určitě se neztratíte. Řekové jsou milí a vlídní a když neznáte cestu, rádi vám pomohou a určitě i doporučí. A ještě nezapomenu na větu od manažera hotelu, která mě zahřála u srdce: "Kdy mi přivezeš další lidi? já mám ty Čechy tak rád, jsou milí a nenechávají na pokojích po sobě bordel :-)" takže tak.

Autor: Viktorie Vacková | sobota 28.11.2015 20:00 | karma článku: 12.06 | přečteno: 1071x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Jan Vaverka

Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie

Sto kilometrů vzdušnou čarou a jste z La Pazu v Amazonii. Ti odvážnější rovnou po silnici smrti. Je to kousek, ale zase takový fofr to není.

29.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 82 | Diskuse

Martin Faltýn

Letos jako před rokem - Malajsie a navíc Thajsko

Rok se s rokem shledal a nikdy bych nevěřil, že prakticky po roce se znovu podívám do Malajsie a letos také, prvně v životě, do Thajska. A protože dvakrát do stejné řeky opravdu nevstoupíte, věřte mi - bude o čem psát.

29.3.2024 v 8:08 | Karma článku: 6.98 | Přečteno: 104 | Diskuse

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 20.33 | Přečteno: 505 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 585 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.60 | Přečteno: 237 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 781
Mladá, neustále v pohybu, s hodně zájmy, o kterých bych Vám chtěla napsat

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...